BITWY
1. W bitwie udział wziąć mogą jedynie te osoby które na tydzień przed ustalonym terminem są walczącymi Mieszkańcami Midgardu.
2. Deklaracją ataku (wypowiedzeniem bitwy) może być:
- Grododzierżca lub Wódz Landu który posiada inicjatywę, atakuje inny gród zawiadamiając o tym jego grododzierżcę lub Wodza Landu;
- Przywódca wasali, który posiada inicjatywę, może próbować odbić gród znajdujący się na zamieszkanych przez niego ziemiach;
3. Bitwa niezależnie od tego czy jest zdobywaniem grodu czy walką z wasalami może przyjąć jedną z dwóch form:
- Walka w polu;
- Walka na umocnieniach.
4. Strony konfliktu mogą swobodnie umawiać się co do konsekwencji bitwy, zaś gdyby takiej umowy nie zawarto domyślnie przyjmuje się, że:
- Zwycięstwo w walce o gród powoduje obalenie w nim władzy poprzedniego grododzierżcy, a dowódca ataku ma prawo zostać nowym władcą lub wyznaczyć na to miejsce kogoś innego. W obu przypadkach w grodzie musi zamieszkać nowy grododzierżca i przynajmniej 4 wojowników, którzy będą go popierać;
- Przegranie walki o gród powoduje utratę inicjatywy na rzecz atakowanego, którą ten może wykorzystać poprzez deklarację kontruderzenia lub utracić jeżeli albo zrezygnuje z niej otwarcie albo przez dłuższy czas nie zechce jej wykorzystać;
- Przegrana wasali w walce o gród oznacza, że tracą oni inicjatywę odbijania grodu na pół roku.
5. Po zadeklarowania ataku strony muszą dogadać się wzajemnie co do terminu, konsekwencji i organizacji bitwy mając na uwadze następujące czynniki.
- Termin powinien uwzględniać możliwość dotarcia na bitwę jak największej liczby midgardczyków. Jednak zważywszy na to, że żaden termin nigdy nie będzie odpowiadał wszystkim, niestosowne jest by z tego tytułu zbyt długo uchylać się od podjęcia wyzwania.
W przypadku gdy obie strony nie wyznaczą terminu bitwy w przeciągu 6 miesięcy, do negocjacji wkracza OR (Organ Rozjemczy), który ma ustalić w najkrótszym możliwym terminie nie przekraczającym 2 tygodni, przyczynę braku terminu. Jeśli będzie to wina jednej ze stron konfliktu, land wraz z grodem przechodzi walkowerem pod władze drugiej strony. W owym sporze nie ma znaczenia kto jest atakujący, a kto miał się bronić.- Organizacja spada na rzeczywistego właściciela/opiekuna gruntu, na który ma odbyć się bitwa. Niezależnie od tego, czy będzie on atakował czy bronił, powinien zadbać o prawidłowy przebieg całej imprezy;
- Przygotowanie jedzenia, uczty i noclegu choć głównie spoczywa na organizatorze, powinno być wspomagane przez wszystkich uczestników. W szczególności organizator ustala sposób i miejsce zakwaterowania, reguły porządkowe terenu, przygotowanie jedzenia itp.;
- Jako że bitwa nie ma być obciążeniem finansowym dla organizatora, może on ustalić składkę na pokrycie kosztów organizacji lub poprosić o przywiezienie potrzebnych zasobów (najczęściej jedzenia i picia, ale także np. namiotów). Każdy midgardczyk powinien dołożyć wszelkich starań by wspomóc organizatora w jego trudzie, jaki ponosi przecież dla naszej zabawy.
6. Po bitwie każdy jej uczestnik ma prawo przygotować kronikę wyrażającą jego subiektywną opinię. Jednakże zabronione jest lżenie przeciwnika w sposób mogący urazić jego godność jako osoby realnej oraz podważanie wyniku bitwy i/lub sugerowanie łamania reguł przez przeciwnika.
7. Jeśli obrońca (drużyna) po przegranej bitwie ogłasza wyjście z Midgardu, ziemie wyznaczone przez land i gród ze wszystkimi osadami przechodzą wraz z nazwami ustanowionymi przez obrońce (drużynę opuszczającą Midgard) w posiadanie zwycięzcy.
___
Data utworzenia prawa: 09:30:00 02.03.2009
Osoba wpisująca: Thorolf Wygnaniec
Data ostatniej edycji: 11:55:22 03.12.2019
Osoba edytująca: Thorolf Wygnaniec